Do zakończenia projektu pozostało:

"Dostosowanie Pałacu Przebendowskich/Radziwiłłów do nowych funkcji kulturalnych i edukacyjnych
w tym dla osób niepełnosprawnych"
dni
2
5
3
godz.
2
1
min.
1
9
sek.
2
5

Galeria Jednego Obiektu. „Czaty”, Maksymilian Gierymski.


Zapraszamy na kolejną odsłonę Galerii Jednego Obiektu.

 

19 lutego 2017, gopdz. 12.00

Muzeum Niepodległości

al. Solidarności 62

 

„Czaty”, Maksymilian Gierymski

 

olej na płótnie, 1870-72, wymiary: 29,5 x 35 cm

 

 

Gierymski namalował „Czaty” między 1870 a 1872 r. Obraz ma wymiary 29,5 na 35 cm. Przedstawia dwóch powstańców styczniowych jadących konno w lesie. Brązowo-zielona kolorystyka wskazuje na jesień lub późne lato. Jeźdźcy ubezpieczają wojsko w czasie postoju lub prowadzą rozpoznanie terenu. Wśród drzew widać sterty bali po wycince, co może oznaczać, że gdzieś niedaleko znajduje się wieś, dwór albo tartak. Zwiadowcy są ubrani w sukmany i czerwone rogatywki: typowy strój powstańców. Strzelby trzymają w rękach, w gotowości. Konie mają podcięte ogony, prawdopodobnie przebywają dłuższy czas w lesie. Tradycyjnie bowiem koniom pociągowym, wykorzystywanym do prac w ostępach, np. przy wycince, skracano ogony, by nie zaczepiały nimi o ostre krzewy poszycia.

 

 

Autor obrazu, Maksymilian Gierymski, jest jednym z najwybitniejszych polskich malarzy XIX w. Urodził się 9 października 1846 roku w Warszawie, zmarł zaś 16 września 1874 roku w Bad Reichenhall w Cesarstwie Niemieckim (zabór pruski). Pochodził z rodziny warszawskiej inteligencji i był starszym bratem równie uzdolnionego Aleksandra Gierymskiego. Pomimo praktycznego matematyczno-przyrodniczego wykształcenia (Instytut Politechniczny i Rolniczo-Leśny w Nowej Aleksandrii) był człowiekiem wrażliwym artystycznie: nie tylko malował, ale był też uzdolniony muzycznie. W 1863 r. przerwał naukę i przyłączył się do powstania styczniowego. Udział w powstaniu odcisnął piętno na siedemnastoletnim Gierymskim i miał wpływ również na tematykę jego obrazów. Artysta zmarł przedwcześnie na gruźlicę, niedoceniony wśród rodaków, zwłaszcza konserwatywnego środowiska akademickiego. W Europie zyskał jednak duże uznanie jako przedstawiciel szkoły monachiskiej. Jego malarstwo inspirowało m.in. Stanisława Witkiewicza
i Józefa Chełmońskiego.

Jeden z jego najsłynniejszych obrazów Maksymiliana Gierymskiego “Patrol powstańczy” znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie. Inne znane obrazy to „Adiutant sztabowy”, „Konna kawalkada w brzezince”, „Krajobraz o wschodzie słońca” (Muzeum Narodowe w Warszawie), „Jabłoń nad potokiem” (Muzeum Narodowe w Krakowie) czy „Patrol dragonów w czasie postoju” (Museum Biberach, Niemcy). Dzieła Gierymskiego znajdują się w muzeach i galeriach europejskich, a także w zbiorach prywatnych.

Wybór i przygotowanie obiektu – Sylwia Szczotka;

Redakcja informacji – Aleksander Kosieradzki;

Promocja – Stefan Artymowski, Sebastian Urbańczyk;

Prezentacja – Tadeusz Skoczek

Wystawa trwa w dniach 19 lutego – 19 marca 2017 r.