Do zakończenia projektu pozotało:

"Dostosowanie Pałacu Przebendowskich/Radziwiłłów do nowych funkcji kulturalnych i edukacyjnych
w tym dla osób niepełnosprawnych"
dni
3
5
1
godz.
0
7
min.
3
8
sek.
1
1

Galeria Jednego Obiektu – B.W. Linke


NIEPOKOJĄCY „WIADUKT”

Muzeum Niepodległości w Warszawie

14. 03. 2013 r., godz. 12.00

prowadzenie:  Paweł Bezak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W kolejnej, piątej odsłonie wystawy cyklicznej pt. „Galeria Jednego Obiektu” pragniemy powrócić do koncepcji prezentowania Zwiedzającym pojedynczego dzieła. Tym razem będzie to akwarela „Wiadukt” autorstwa Bronisława Wojciecha Linke.         Dzieło, stworzone około roku 1935, jest jedną z dziesięciu prac, znajdujących się w zbiorach naszej placówki. Stworzona w stylu charakterystycznym jedynie dla niego, pełnym ekspresji realizmie połączonym z wizualizowaniem metafor, wywołującym zaciekawienie i niepokój u odbiorcy. Pamiętajmy, że u jednych ludzi jego dzieła budziły fascynację i zachwyt, u innych zaś – uczucie odrazy i niechęci. Podobnie, jak w wielu pozostałych dziełach tego artysty, w „Wiadukcie” dochodzi do animizacji i personifikacji terenów zurbanizowanych, dotkniętych ręką człowieka, niosącego ze sobą wszelakie zdobycze nowoczesnej cywilizacji, wraz z ich dobrodziejstwami, ale i smętną wizją postępującego obok zepsucia i zniszczeń.

 

Omawiana akwarela nie jest tutaj wyjątkiem: jeden z filarów przerzuconego nad wodą mostu kolejowego niknie w nasypie, który przybiera formę głowy ludzkiej. Ogromne oczy o zielonych tęczówkach i rysy dziecka potęgują odczucia widza. Cieknąca „sławojka” przemienia się w krwawiąca ranę. Na pociemniałych murach ceglanej budowli, wrosłej już w krajobraz i przyprószonej śniegiem, rzucają się w oczy, krzycząc intensywnymi barwami, szyldy reklamowe. Natura, przedstawiona tak przez artystę, wydaje się być zraniona każdym kolejnym działaniem człowieka: tunel i ścieżka to zabliźnione już rany, zanieczyszczenie – rana najświeższa, zadana przyrodzie już nie tak dawno.